Stooor hÀst

HÀr skriver ni om era ridturer och upplevelser med hÀst.

Stooor hÀst

InlĂ€ggav biggles » 29 december 2007 16:04

Hej alla hÀst vÀnner!
Och alla tvÄbenta ocksÄ för den delen!! Efter att ha börjat vÀnja in mig med hÀstar pÄ Tallbacken,(de tidigare inslagen finns pÄ bloggen)har jag Àven börjat med stooor hÀst pÄ Skumpa. :blink: det kÀnns i magen kan jag lova! Fast ni ska kanske inte tala om för Göran att hans hÀstar Àr sÄ stora, jag har aldrig hört att man kan skratta sig till hjÀrt infarkt,men man vet ju aldrig. Jag har ju sett honom, han tror det Àr falabellor!!!De Àr ju mycket högre Àn de jag rider!!!
NÄja, det Àr ju meningen att jag ska kunna hÄlla min hÀstrÀdsla stÄngen och ta mig upp mina hÀstar... de Àr lite större ÀndÄ!! För att fÄ kÀnslan att mina Àr smÄ hÀstar funderar jag starkt pÄ att rida IRISH COB... :shock: eller SHIRE :bye: sen hoppas jag det slÀpper. Jag har ont i magen!!! Har anmÀlt mig till ridskola... :confused: min hjÀrna ska nog uppdateras. Det dök upp en tanke i kontoret, det Àr ju nÀstan samma som nÀr man trÀffar den rÀtta, ska jag? ska jag inte? har man inte pratats vid pÄ 1 timme Àr dagen förstörd, sÄ Àr det nar man Àr fast pÄ hÀst :thumbsup: Fast jag Àter inte sÄ mycket ÀndÄ innan, det Àr nervöst innan jag kommer upp. Det Àr snart dags att börja efter julen :grin: lÀÀÀngtar!!
och mÄr illa... :?
AnvÀndarvisningsbild
biggles
Rank 3
Rank 3

InlÀgg: 24

Re: Stooor hÀst

InlĂ€ggav Mia » 29 december 2007 16:14

Jag tycker ocksÄ det Àr svÄrt med stora hÀstar, men man lÀr sig efter ett tag (tror jag). Hoppas ni fÄr det skönt pÄ nyÄr och hÀlsa alla hÀstar frÄn mig.
AnvÀndarvisningsbild
Mia
Rank 4
Rank 4

InlÀgg: 34

InlĂ€ggav Kjell » 29 december 2007 17:10

Storleken pÄ en hÀst kan tyckas vara skrÀmande om dom Àr stora, men jag tycker att dom större hÀstarna Àr lungnare och lÀttare att hantera... dom mindre verkar fungera som oss, dom mÄste hÀvda sig hela tiden.
Bankis som ÀndÄ Àr över 185 i manken Àr dÄ en av dom lungnaste jag har haft i min Àgo förutom Hooga Gutten som var en nordsvensk travare.
SÄ det handlar mer om att lÀra sig att umgÄs med hÀstar och fÄ deras förtoende.
/Kjelle
[Om du registrerar dig sÄ kan du svara pÄ det hÀr]
AnvÀndarvisningsbild
Kjell
Administratör
Administratör

InlÀgg: 436

InlĂ€ggav eva » 28 januari 2008 14:42

:shock: Hooga gutten sa du!!! kallblodig travare...
SjÀlv Àr jag nybliven Àgare, eller from oktober 07 Àgare till Rappstagutten..
Kanske de Àr slÀkt?? Han kallas bara Gutten och Àr en kelgris som gillar uppmÀrksamhet.
HÄller pÄ och kör in honom pÄ nytt, samt rider in honom...Massor med jobb, men kul oftast.
Lite skillnad mot blodingen jag tidigare Àgde, Al boss. Den killen var enklare, kanske har det med rasen att göra, men dÄ ingen kan ersÀtta honom valde jag en helt annan typ av travare. "Bossen" som vi kallade honom var en perfekt första hÀst, den kunde kasta upp vem som hellst pÄ. Vid uteritter sÄ gick han lugnt om han kÀnde att ryttaren var osÀker, Àven om medryttare bara mÄste gallopera. Detta med lÄnga tyglar, en tjej som blivit rÀdd fick rida han pÄ slutet för hon var lÀttare Àn jag. Hon sÀger att hennes rÀdsla blev bÀttre och ska nu börja pÄ ridskola. Han fick somna in i somras, blev bara 18Är men hade gÄtt mycket pÄ banan tidigare (förslitningsskador som vi försökte ta hÀnsyn till, men Äldern gjorde sitt.)... Gutten blir 8Är i Är sÄ jag hoppas pÄ mÄnga mÄnga Är tillsammans med honom (tyvÀr Àr han ingen nybörjar hÀst, sÄ tjejen fÄr inte rida honom Ànnu).Men om nÄgra Är hoppas jag ha kommit dit jag var med Bossen att han lyssnar pÄ mig oavsett om jag kör, rider, eller har annan ryttare pÄ honom och jag stÄr pÄ backen. :D
eva
Rank 1
Rank 1

InlÀgg: 1

InlĂ€ggav Kjell » 28 januari 2008 16:52

VÀlkommen hit till vÄrat forum Eva :wave:
Jag har svÄrt att tro att dom Àr nÀra slÀkt, gutten Àr rÀtt vanligt namn pÄ nordsvenska(norska) hÀstar.
Jag skulle ge mycket för en hÀst som var som vÄr Hooga, han var en hÀst som man kunde lita pÄ i alla vÀder, men vi var tvungna att ta bort honom dÄ han inte lÀngre kunde Àta, han var en krubb-bitare och nötte ner tÀnderna. Om jag kommer ihÄg rÀtt sÄ blev han 24 Är.
Jag sov mÄnga gÄnger bredvid killen och hade mÄnga sköna morgonturer eftersom vi bÄda var morgonpigga och tyckte om att strosa i skogen.
Han var ocksÄ mycket tillförlitlig nÀr det gÀllde ovana ryttare och barn
HÀr tar vi en tur bredvid svÄga alv.
Bild

Hoppas att din kille blir lika gullig och sÀker sÄ att barn kan rida pÄ honom pÄ ett tryckt sÀtt.
/Kjelle
[Om du registrerar dig sÄ kan du svara pÄ det hÀr]
AnvÀndarvisningsbild
Kjell
Administratör
Administratör

InlÀgg: 436

InlĂ€ggav timans » 9 juli 2009 18:06

Hooga Gutten har jag ridit in för hundra Är sen :) kul och höra om honom
timans
Rank 1
Rank 1

InlÀgg: 1

InlĂ€ggav biggles » 20 juli 2009 22:32

timans skrev:Hooga Gutten har jag ridit in för hundra Är sen :) kul och höra om honom

Det var en jÀttesnÀll kille ! Jag saknar honom fortfarande. Roligt att fÄ veta vem som red in honom!!
AnvÀndarvisningsbild
biggles
Rank 3
Rank 3

InlÀgg: 24

ÅtergĂ„ till Ridning

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst