Salt behandling

HÀr hittar ni sjÀlva pÄ era trÄdar

Salt behandling

InlĂ€ggav biggles » 14 mars 2008 15:28

Har börjat en behandling med saltrummet i BrÀnnÄs med lite tur kommer jag att fÄ lindrigare med pollen och astma i sommar.
Enligt uppgifter finns det ju bara 4 st rum i Sverige och ett av dom hos oss, det mÄste man testa för om det funkar Àr det ju kanon!
Har gÄtt en gÄng nu och har "fria" andningsvÀgar nu, var tÀt nÀr jag kom Àn sÄ lÀnge verkar det helt okey. Det var Àven humana priser, annars kan sÄdant hÀr kosta skjortan och halva undertröjan. :grin:
Nyfiken??? kolla in Bimasol pÄ lÀnkarna.
AnvÀndarvisningsbild
biggles
Rank 3
Rank 3

InlÀgg: 24

Re: Salt behandling

InlĂ€ggav Kjell » 17 mars 2008 06:35

KÀnde att jag mÄste flylla pÄ med information om saltrum, Saxat frÄn Internet.

Andas salt - och bli kvitt allergin

Att salt kan göra under mot astma, allergi och hudÄkommor upptÀckte man redan pÄ 1800-talet. Men först nu har saltterapin börjat slÄ igenom pÄ allvar i Norden.

Att fÄ en saltrumsbehandling Àr en mÀrklig upplevelse. IklÀdd en skyddande plastkappa, en hÀtta för hÄret och plastskydd pÄ fötterna, stiger jag in i ett helvitt bastuliknande rum.

VÀggarna och taket Àr tÀckta av plattor av bergssalt, golvet av löst havssalt. Det starka ljuset frÄn lampan fÄr det vita i rummet att strÄla. Det kÀnns som att kliva in pÄ en vit sandstrand i mikroformat.

Jag sÀtter mig pÄ vilstolen och lÀser igenom lappen med andningsinstruktioner. Jag ska ta djupa andetag, in genom nÀsan och ut genom munnen.

Klassisk musik strömmar in i rummet. Jag förstÄr av brummandet att generatorn börjat spruta ut det finfördelade saltet ocksÄ. Det synbara tecknet pÄ att det faktiskt virvlar salt i luften Àr att mina hÀnder efter en stund börjar glittra. Jag slickar mig om lÀpparna. Javisst det smakar salt!

Det dröjer inte lÀnge förrÀn rummets vithet, den lugna musiken och generatorns surrande fÄr mig att slappna av sÄ pass att jag nÀstan nickar till. Jag ruskar pÄ huvudet och tar nya, djupa andetag.

Under 40 minuter andas jag in 50 gram medicinskt salt, det vill sÀga natriumklorid.. Det Àr samma salt som anvÀnds i vÀtskeform under operationer.

Efter behandlingen kittlar det lite i lungorna och jag nyser ett par gÄnger.

Jag kallas ut frÄn saltrummet av min behandlare Seppo Partanen (bilden). Han Àr den som introducerade saltterapin i Sverige. 2005 öppnade han sitt saltrum i Brottby, som ligger nÄgra mil norr om Stockholm. Nu arbetar han för att sprida behandlingsformen i landet, bland annat pÄ spa-anlÀggningar.

Seppo genomför sedan samma procedur som före behandlingen – mĂ€ter mitt blodtryck, min hudtemperatur och lungkapacitet.

Han för diagram över alla patienters resultat för att följa förÀndringar i blodtryck och lungkapacitet. Hos de allra flesta behövs bara nÄgra enstaka behandlingar för förbÀttrat resultat. De berÀttar att de sover bÀttre och andas lÀttare. En del har fÄtt bÀttre luktsinne och andra lindrigare psoriasis.

I mitt fall mÀrker jag att pollenallergin inte besvÀrar mig lika mycket ett par veckor efter behandlingen. Det kÀnns ocksÄ lÀttare att andas och sova.

”Det Ă€r egentligen inget konstigt, saltet har ju anvĂ€nts i alla tider för att kött och fisk inte ska bli dĂ„ligt. Saltet Ă€r antiseptiskt i sig.”

Men de tydligaste resultaten av behandlingarna ser man pÄ de diagram Seppo Partanen har fört över patienternas Pef-vÀrden, En Pef-mÀtare (Peak expiratory flow) Àr en tub som astmatiker anvÀnder för att kunna kontrollera sin lungkapacitet. Efter en djup inandning blÄser man kraftigt i tyben, varpÄ visaren visar hur mÄnga liter luft man har blÄst ut.

En frisk vuxen man blÄser lÀtt 800 liter per minut. Hos en astmatiker brukar vÀrdet ligga mellan 300 och 500 liter per minut. VÀrden lÀgre Àn sÄ förekommer nÀstan enbart hos barn, personer som har svÄr astma eller lungsjukdomen kol.

-En av mina patienter, en man i 65-ÄrsÄldern, blÄste bara 150. Hans lungkapacitet motsvarade alltsÄ ett litet barns. Han var ocksÄ sjukpensionÀr sedan arton Är, pÄ grund av sin svÄra astma. Han klarade inte ens av att gÄ de 300 meterna frÄn busshÄllplatsen hit till saltrummet utan jag fick hÀmta honom med bil, berÀttar Seppo.

-Mannen, som förutom sin svÄra astma Àven led av flera allergier, blev snabbt bÀttre av saltrumshahandlingarna. I dag, 23 behandlingar senare, blÄser han 650 med Pef-mÀtaren (vilket Àr bÀttre Àn de flesta med lindrig astma klarar av) och promenerar flera kilometer utan problem.

-Hans fru sÀger att hon har fÄtt en ny man! Nu gÄr han pÄ underhÄllsbehalndlingar en gÄng i mÄnaden och njuter av sitt nya liv, berÀttar Seppo leende.

Det som hÀnder under sjÀlva saltrumsbehandlingen Àr att saltet suger Ät sig vÀtska, stimulerar luftvÀgarnas försvarsmekanismer och verkar slemlösande och antiinflammatoriskt. Efter ett par behandlingar börjar patienter hosta upp slem Àven frÄn lungorna eller bihÄlorna.

Saltet kan ocksÄ lindra svÄrare hudÄkommor. Det neutraliserar de skadliga bakterierna pÄ huden, vilket ger en kliande och trasig hur bÀttre förutsÀttningar att lÀka.

-Det Àr egentligen inget konstigt, saltet har ju anvÀnts i alla tider för att kött och fisk inte ska bli dÄligt. Saltet Àr antiseptiskt i sig, sÀger Seppo Partanen.

Seppos pÄstÄende stöds av ny forskning frÄn Finland, dÀr 32 astmatiker undersöktes.

- Först konstaterade forskarna att samtliga testpersoners luftrör var irriterade. Sedan delades testpersonerna in i tvÄ grupper; den ena gruppen fick saltrumsbehandling och den andra fick vistas i saltgrottor. Skillnaden Àr att saltgrottor saknar generator som utsöndrar finfördelat salt. Testpersonerna fick respektive behandlingar lunder 40 minuter dagligen under tvÄ veckors tid.

- Efter tvÄ veckor hade irritationen i luftrören försvunnit helt hos sex av de personer som fick saltrumsbehandling, men inte hos nÄgon som hade vistats i saltgrottan. Hos resterande personer som fÄtt saltrumsbehandling noterades en avsevÀrd lindring av luftförsbesvÀren. Av dem som vistats i grottan hade endast tvÄ fÄtt avsevÀrd lindring. Samtliga deltagare uppgav att de sov bÀttre pÄ nÀtterna.

ÖverlĂ€kare Jouni Hedman ledde forskningen:

- VÄr forskning visar att vistelse i saltrum minskar astmatikers irritation i luftrören. Vi kan dÀrför konstatera att saltrumsbehandlingar Àr ett bra komplement till ordinarie medicinering. Det Àr dock viktigt att man fortsÀtter att ta sina mediciner, eftersom vi inte har nÄgra belÀgg för att behandlingarna helt botar besvÀren. DÀremot kanske de positiva effekterna kan möjliggöra en försiktig minskning av medicineringen i framtiden.

Text NADJA C MARTINSSON
/Kjelle
[Om du registrerar dig sÄ kan du svara pÄ det hÀr]
AnvÀndarvisningsbild
Kjell
Administratör
Administratör

InlÀgg: 436

InlĂ€ggav ErikStammer » 30 januari 2009 16:49

Jag hÄller med ditt inlÀgg Kjell och det har verkligen hjÀlpt mig med min KOL, astma och exem. Helt otroligt! Det enda som vart negativ Àr restiden för mig eftersom jag bor i Stockholm, Àven om till och med inte Àr nÄgot jag klagar pÄ med tanke pÄ min hÀlsa.

Men det verkar ÄNTLIGEN ha öppnat ett saltrum i Stockholm. Tydligen en storsatsning och kan inte vĂ€nta tills jag fĂ„r prova det. Hittade adressen pĂ„ nĂ€tet för er som Ă€r intresserade.

De heter Stockholm Saltrum och har hemsida http://www.stockholmsaltrum.se

Ser fram emot att skriva mina intryck efter besöket!

/Erik
ErikStammer
Rank 1
Rank 1

InlÀgg: 2

InlĂ€ggav Kjell » 30 januari 2009 22:10

Jo, Erik du kommer sÀkert hitta flera stÀllen med tiden, men du missar en sak... naturen och jag kan inte sÀga att kungstrÀdgÄrden Àr i 10 i topp pÄ min lista :lol:
/Kjelle
[Om du registrerar dig sÄ kan du svara pÄ det hÀr]
AnvÀndarvisningsbild
Kjell
Administratör
Administratör

InlÀgg: 436

InlĂ€ggav ErikStammer » 17 november 2009 13:36

Vet inte om ni sÄg den men en relevant artikel om Saltkur alltsÄ saltrumsbehandling i Söndagens Dagens Nyheter mittuppslaget. Artikeln finns ocksÄ att lÀsa pÄ nÀtet nu sÄg jag:

http://www.dn.se/livsstil/halsa/budgetspa-i-stan-1.995312
ErikStammer
Rank 1
Rank 1

InlÀgg: 2

ÅtergĂ„ till Blandat

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst