PepparrotsGĂ€dda

Olika recept pÄ fiskerÀtter
Kategoriregler
Skriv om ditt fiskerecept eller kommentera vad du tyckte om dom recepten du provade.

PepparrotsGĂ€dda

InlĂ€ggav Kjell » 26 mars 2008 07:22

PepparrotsGĂ€dda

4 port.

1-11/4 kg gÀdda
1 msk salt

TA TILL VARJE LITER VATTEN:

1 msk salt
1/2 gul lök i skivor
5 vitpepparkorn
persilja

TILL GARNERING:

persilja
1 citron

Rensa fisken, ta bort gÀlarna och klipp bort fenorna men spara ryggfenan. Fisken behöver inte fjÀllas. Gnid in den med salt och lÄt den ligga ca 10 minuter. Skölj fisken. LÀgg den i fiskkastrull (eller en lÄngpanna med höga kanter). HÀll pÄ vatten sÄ att det nÀtt och jÀmnt tÀcker fisken.

Sjud upp vattnet och skumma vÀl. TillsÀtt salt, lök, vitpepparkorn och persilja. Sjud fisken ca 25 minuter eller tills den kÀnns fÀrdig och ryggfenan lossnar. HÀll av fiskspadet och garnera fisken med persilja och citron. Servera med smÀlt smör, pepparrot och kokt potatis.
/Kjelle
[Om du registrerar dig sÄ kan du svara pÄ det hÀr]
AnvÀndarvisningsbild
Kjell
Administratör
Administratör

InlÀgg: 436

Re: PepparrotsGĂ€dda

InlĂ€ggav loomis » 20 augusti 2009 16:29

Vi har en variant pÄ pepparrotsgÀdda!
Eftersom jag inte har tyckt om gÀdda tidigare sÄ kanske detta kan vara nÄgot för de som liksom jag inte gillar gÀdd-lukten.
Jag fick för en tid sedan lÀra mej att gÀdd-lukten sitter i gÀddans skinn.

Jag filerar först gÀddan sÄ jag fÄr 2 slaksidor.
Sedan skÀr jag bort skinnet. Det gÄr fint om man lÀgger slaksidan med skinnet nerÄt och börjar bakifrÄn och styr kniven mot skinnsidan, fjÀllen gör att kniven hela tiden gÄr mellan skinnet och köttet.
En filékniv Àr bra dÄ och det Àr viktigt att man har ett plant underlag och kan hÄlla kniven horisontellt.

Sedan delar jag slaksidorna i 2 delar tvÀrsöver sÄ att de fÄr plats i en kastrull.
Jag saltar lite lagom och lÄter detta dra in nÄgon timme.
Under tiden kan man ta ett glas vin eftersom man redan har tagit fram det.
Sedan hÀller jag i vitt vin i en kastrull, sÄ mycket att det tÀcker en fiskbit.
NÀr vinet kokar lÀgger jag i en bit i taget, det tar bara ca 3-5 minuter beroende pÄ storlek (tjocklek).
Man kan utan problem koka 2 omgÄngar efter varandra. Skulle första biten hinna kallna sÄ kan man lÀgga i den en liten stund igen. Vin Àr ju dyrt sÄ det Àr onödigt att slösa bort det.
Jag brukar motsalta lite i vinet.

Till detta har vi skirat smör med ca œ tub pepparrot som jag blandar i.
Kokt potatis ska det vara till naturligtvis.
Dryck efter önskemÄl, vitt vin eller öl.

Om nÄgon tycker att det smakar abborre sÄ Àr det nog inte helt fel för det tycker jag i alla fall.
AnvÀndarvisningsbild
loomis
Rank 1
Rank 1

InlÀgg: 1

Re: PepparrotsGĂ€dda

InlĂ€ggav Kjell » 21 augusti 2009 15:21

Tack för det tipset loomis, ska prova det nÄgon gÄng, för jag tycker inte heller om smaken av gÀdda, det Àr som lite sumpsmak i det hela, sÄ om det smakar abborre sÄ Àr det en stor fördel frÄn min sida.
/Kjelle
[Om du registrerar dig sÄ kan du svara pÄ det hÀr]
AnvÀndarvisningsbild
Kjell
Administratör
Administratör

InlÀgg: 436

ÅtergĂ„ till FiskerĂ€tter

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst